Wednesday, July 13, 2011

aku MASIH manusia

assalamualaikum :')


bila kita melakukan kebaikan yang mana kebaikan itu adalah sesuatu yang pelik ataupun asing di dalam komuniti masyarakat di sekeliling kita, maka perkara paling sukar adalah menidakkan rasa bangga dalam diri.

bila kita melakukan sesuatu yang indah dan mengikut syariat, maka pandangan orang terhadap kita berubah seolah-olah kita ini jelmaan malaikat dan bukannya manusia biasa setaraf dengan mereka.

bila kita menonjolkan diri dengan asalnya bukanlah niat kita, maka orang sekeliling akan bercakap-cakap dan memerhatikan setiap gerak langkah dan tutur kata kita.

lalu wujudlah rasa bangga
lalu menjelmalah rasa suka
lalu terbitlah takjub luar biasa

aku takut sekali semua rasa ini adalah bisikan dari syaitan laknatullah untuk melalaikan aku, menjauhkan aku dari niat sebenar menghambakan diri kepada Allah. sukar sekali perubahan ini, Ya Allah. sungguh.. sukar sekali tajdid mencari mardhotillah ini.

aku tidak mengharapkan untuk menjadi seseorang di bawah pemerhatian manusia lain, di mana aku disangka sungguh hebat dalam segala hal agama. aku masih lagi jahil tentang banyak perkara. aku masih bertatih dalam menjadikan islam sebagai cara hidup.

maafkan aku, Ya Allah, andai pernah sesaat dua terlintas di hati, aku berpakaian begini dengan niat mencari publisiti. ampuni dosaku, ya Allah, sungguh aku tidak mahu tergolong dalam golongan orang yang kau benci.

tolong bantu aku, Ya Allah. untuk sekali ini lagi (dan sudah berjuta kali pun aku memohon bantuan-Mu). tolong aku, Ya Allah..

PS I: aku punya sejarah, setiap manusia punya masa silam yang adakalanya lebih kelam dari yang digambarkan. aku masih manusia, sahabatku. tolong jangan lihat aku lebih dari itu...


No comments: