Tuesday, July 12, 2011

diri kita, tanggungjawab kita

assalamualaikum :')

rasa macam dah lama tak menulis kat blog ni. yang sebenar-benar erti kata menulis lah, kalau setakat ayat kosong tu bukan menulis bagi aku. okay, moving on.

umum mengetahui (motip?)  bahawa aku sudah pun selamat (alhamdulillah) menetap di habitat baru yang diberi nama KMB. ermm, kalau tak tahu tu silalah rujuk pada entry-entry sebelum ni yang berlabel 'IB and KMB'. semuanya penuh-penuh detail tulis kat situ.

kat sini banyak sangat kelab yang ditawarkan dan sepanjang minggu orientasi pun dah penat aku menadah telinga mendengar promosi semua kelab. bukannya tak menaraik, SEMUA PUN MENARIK GILE. jadi disebabkan ke'menarikan' semua kelab itu, maka hati bertanya kepada akal dan nafsu pula yang kadang-kadang menjawab.

dalam banyak-banyak kelab, of course lah kat semua tempat pun ada kelab kesenian or kelab kebudayaan or kelab seni persembahan. anything that's related to the artwork in any form. maka bila semua pun menarik, hati pun dah tertarik, haruslah ditanya dahulu kepada iman, bukannya nafsu.

semalam seorang sahabat (yang aku kira sangat cantik wajahnya subhanallah) ditanya sama ada mahu menyertai kelab kesenian ini (nama dirahsiakan). dan dia tersangatlah excited nak masuk (kalau kau tanya aku pun aku excited yaww..) semua orang pun suka, siapa tak suka tu agak pelik jugaklah. tapi dia tak terus sign up. dia nak masuk, hati memang rasa macam nak masuk, tapi there's a feeling inside yang buat dia rasa macam insecure dengan pilihan yang dia nak buat. the decision that might change parts of her life.

luckily (motip?) she bumped into me masa kat hostel. terus dia tarik tangan aku ke tepi (cewahh..dramatik gile) lalu berlakulah dialog di bawah:

"fatimah, tolonglah weh. bagi motivasi sikit kat aku ni weh. pening kepala aku" (lebih kuranglah ayat dia macam tu)

aku pandang dia sekejap, tenung mata dia dalam-dalam (serius macam drama indonesia yang part zoom-zoom tu) aku cakaplah:

"ini pendapat aku sahaja. kalau aku jadi kau aku akan tolak. sebagai seorang muslimah terlalu banyak perkara aku perlu reconsider. things that i might jeopardize IF i enter this particular club. bukannya aku tak suka, aku suka gila. well, siapa yang tak suka kan? but kita kena fikirlah pasal diri kita. kemaslahatan kita."

dia pandang aku, alhamdulillah dia faham apa yang aku nak sampaikan. mustahillah bagi dia yang sebelum ini melalui bi'ah yang solehah di sekolahnya dulu tak memahami apa yang aku nak sampaikan. alhamdulillah dia dapat menerima dengan hati yang terbuka.

sebagai seorang muslimah (quote dari dialog)  dan perkara yang aku cuba nak sampaikan ialah tentang aurat dan ikhtilat. bukan aku nak kata aku ni totally 10 out of 10 points dalam semua perkara. aku pun masih tak sempurna dalam banyak hal. malah takkan pernah sempurna pun. but there's always room for improvement. and there's always  some ways to prevent mistakes from happening.

and one of many ways to prevent such things happening is by pulling yourself out of the risky situations. contoh kalau kau nak masuk kelab kebudayaan, and of course you know wth this kinda club offers you and wth you must do.  so, basically, are you sure that you won't put yourself in such a situation where you might  think again and rasa menyesal join? adakah anda pasti hak anda sebagai muslimah tidak akan dicerobohi?

aurat- adakah anda pasti aurat anda akan sentiasa terjaga, because you know what it takes to be involve in this particular kind of field. singing, dancing around, potreying yourself as something you never was (acting laa bahasa mudahnya..).

ikhtilat- adakah anda pasti batas pergaulan sentiasa terjaga dimana no unnecessary talks will happen, no unnecessary actions you will do and no unnecessary emotions will get involved. perbualan dan tindakan yang tak perlu as in lepak sama-sama or borak-borak kejap over a cup of tea.

these are the things that i never wish or even thought even in my slightest running imagination and wild thinking that i will ever dare to put on the line just for the sake of having fun. of course it is important to gather as much experience as you can but small things like 'aurat' and 'ikhtilat' is the points that you must count in first.

apa yang aku cuba nak sampaikan kat sini bukanlah cubaan aku untuk menentang mana-mana gerakan kelab kat sini. aku tak pernah nak halang pun orang lain masuk. aku tak pernah cakap "weh, jangan masuk weh.bahaya weh. kau fikir dulu tak ni weh ". aku hanya memberi pandangan dan pendapat ikhlas dari hati. kat sini aku jumpa macam-macam jenis orang. dan aku harap aku dapat belajar sesuatu dengan semua individu yang punya pemikiran yang hebat-hebat.

tapi apa yang orang lain nak buat, itu bukan di bawah tanggungjawab aku. kalau mereka memilih untuk melakukan sesuatu aku tiada hak untuk menghalang. masing-masing dah besar, dah cukup matang untuk bezakan baik buruk. tapi mereka juga perlu faham mereka bertanggungjawab atas apa yang berlaku ke atas diri mereka dan kesan-kesan atau perubahan yang harus ditempuhi akibat perbuatan mereka dahulu.

عَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ
Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.” (Al-Baqarah: 216)


sekian, terimakasih.




PS I: maaflah sahabat yang aku rindu, aku jarang sekali boleh berhubung dengan korang. jangan terasa hati, jangan sedih. aku pun rindu korang jugak.




PS II: kat sini homework tak banyak pun, tapi sebab dah biasa tak buatt homework, so i have to struggle to complete the work that everyone thought too little as an IB student. ceh, baru aku faham motif cikgu bagi homework masa zaman sekolah dulu.

4 comments:

Al-Dzulfiqar said...

assalamualaikum..study well..

asnizaziz said...

best of luck, dear!!

TiM said...

al-dzulfiqar:

waalaikumussalam.. syukran!

TiM said...

asnizaziz:

thanks... :)