Sunday, July 17, 2011

let's change that attitude

assalamualaikum :')

sudah menjadi adat apabila manusia ditimpa masalah maka secara automatiknya ia mahu mencari tempat untuk mengadu. contoh yang paling dekat ialah aku. sekarang mari kita lihat masalah aku yang terbaru.


kelmarin aku balik rumah sebab emergency nak buat medical check-up. ayah yang ambil aku kat KMB. sampai sahaja di hospital 'A' di seremban, ayah dengan berbudi bahasanya tanya kat mana tempat medical check up. kerani yang berada kat kaunter pertanyaan tu cakaplah dengan berbudi bahasanya balik bahawa medical check-up tak buat kat hospital A ni. medical check-up buat kat klinik kesihatan B.

ouh, maka aku dan ayah rasa macam 'ek eleh.. buat kat tempat lain ke? dahlah penat menunggu coaster nak naik atas ni nak kena turun balik pulak?' then aku dan ayah dengan penuh berbudi bahasanya keluar dari hospital A ni. nasib baik terserempak dengan kawan ayah yang baik dan berbudi bahasa. ayah minta tolong hantar kat parking lot kat bawah sebab kawan ayah tak buat apa-apa pun menunggu dalam kereta.

kawan ayah yang baik pun hantarlah kami ke parking lot kat bawah bukit tu ha. lepas dah berbudi bahasa ucap 'terima kasih jasamu dikenang' aku dan ayah start enjin kereta nak menuju ke klinik kesihatan B ni. sampai sahaja di klinik kesihatan B ambil nombor dan terus ke kaunter 5 bila nombor dipanggil.

ayah dengan sopan dan berbudi bahasanya bertanya dengan jujur dan muka innocent tentang permasalahan aku yang buat x-ray kat klinik swasta but MARA reject borang kesihatan aku. (sob sob). lalu kerani kata kalau x-ray bukan kat sini tapi kat hospital A tadi. maka aku dan ayah rasa macam nak sebut s**t tapi sebab kami sopan kami sebutlah 'siot' jeh.

ayah tanya boleh ke aku guna x-ray film yang dah buat kat klinik swasta hari tu sebab it's not good for me in terms of health to undergo multiple chest x-ray procedures in a short period of time. lalu kerani baik itu telefon x-ray departments, reporting departments dan beberapa pihak lagi untuk bertanya soal itu.

namun, aku harus akur pada suratan takdir. pakar kata dia taknak buat report untuk x-ray yg bukan dibuat di klinik B. maka aku dan ayah bayarlah kos untuk x-ray yang baru. lepas dapat resit kitorang naik ke tingkat 2 untuk x-ray. masuk sahaja ke ruangan x-ray ada 2 orang doktor (kot.. ke pakar radiologi je?) menunggu di kaunter.

bilik yang menempatkan ruangan menunggu itu kosong. hanya ada kerusi, pendingin hawa dan TV yang tengah menyiarkan drama indonesia. sampai sahaja kat kaunter tiba-tiba salah seorang dari 2 doktor tadi cakap " okay, sekarang saya bagi tarikh untuk appointment. tarikh awak paling awal pun 19 Julai ye.."

aku pandang ayah, ayah pandang aku sekali lagi rasa nak sebut s**t. sebab nilah aku lagi prefer hospital or klinik swasta.  19 julai tu hari selasa tau tak? and aku bukannya duduk kolej mara seremban. aku ni KMBians  sejati. aku geleng je kepala, dengan harapan ayah stop jadi terlalu berbudi bahasa and kasi sembur sikit.

harapan aku terlaksana. ayah right on the spot confessed everything. this is why the whole system tak maju-maju sampai sekarang. kalaulah orang kampung yang datang macam kitorang tadi, datang jauh-jauh but the only thing yang dia dapat hanyalah 'tarikh appointment' sedangkan bukannya ada orang pun dalam bilik x-ray. pastu baliklah orang kampung tu ke tempat dia, menunggu tarikh appointment yang sebenarnya indicates betapa pemalasnya pekerja-pekerja kat sini.

aku sangatlah tahu bahawa x-ray tak ambil masa yang lama pun. (aku dan banyak kali melalui proses x-ray ni, lebih lima kali dah kot...) lepas dah kena sembur dengan ayah (tapi bagi aku masih lagi berbudi bahasa sebab ayah tak naik suara.) barulah 2 orang doktor tu suruh aku masuk bilik salin pakaian and so on. tak sampai lima minit pun x-ray film dah siap.

aku dengan ayah turunlah ke bawah semula untuk submit x-ray film tu kat kaunter 5 balik. kerani kata tunggu 2 minggu untuk reporting dari radiological department kat hospital A. 2 minggu tu lama kot, but since i know nothing about that so its better for me to see it on the good side. maybe pakar tu memang banyak gila x-ray untuk dia buat report, so, sebab tulah takes time sampai 2 weeks.


bila aku lihat balik perjalanan cerita aku yang penuh dengan cabaran dan budi bahasa ni (motip?) aku tak boleh elak untuk membandingkan antara badan kerajaan dan badan swasta.  kalau badan kerajaan looks at everything as business( like the way swasta did) mesti badan kerajaan akan offers better service. even if the profit is not shown in the financial way, but the people wouldn't keep on comparing how the kerajaan works and how the swasta works.

and finally, kerajaan wins. low cost and good service. who would rejects that? tell me... sebab masalah badan kerajaan (some of them)  ialah this attitude yang suka tangguh-tangguh and malas.bukannya aku boleh vow kat sini yang aku pun takkan tangguh-tangguh kerja bila aku jadi doktor nanti, but at least bila aku melihat keadaan ini  sebagai pihak yang ketiga, aku rasa macam tersentuh (motip?) dan terpanggil untuk buat entry ni.

sekian terima kasih banyak banyak.
syukran (tetiba rasa macam rindu nak belajar bahasa arab...)

PS I: okay esok students 2nd intake start masuk kelas. sama ada diorang form a new class or masuk kelas yang dah sedia ada, wallahu a'lam.  aku hanya mampu menanti dengan excited siapalah insan bertuah yang akan duduk sebelah aku (sebab sebelah aku seat kosong)

PS II: boleh tak KMB offer tuisyen bahasa arab? aku rasa macam sedih je bila satu persatu vocab aku hilang ditelan arus kemodenan dan globalisasi di KMB (motip?)

PS III: boleh tak aku nak cakap kat sini orang kelantan memang comel. contohnya si sarah. aku asyik nak gelak je everytime dia sebut something. comel gila tau tak? (well orang negeri sembilan macam aku ni taklah comel mana.. =_= ' )

10 comments:

Dahlan said...

Amboi2, mcm photoshoot jer diorg wat X-ray tu. Kesian ko. Yes, Govt. Hospitals ade the tools tapi they are so-so malas. Mungkin selalu ada prinsip "alah, keje x keje mesti kerajaan bayar". Skeptical people.

Ak x suka private hospitals. sbb mahal. Org average joe x mampu :(. Entahlah, govt. hospitals kena belajar a bit from private. Susah2. Tu lah lumrah hidup, org kata.

Eh, Tim x comel? Perh, ak rasa ko cam hotbabe jer. Just ko jer ko x sedar yg ko hotbabe. Lol. Gurau ok?

P.S - Eh, ko de YM x? Ak taw ko x suka FB,tp at least YM or Skype. Please leave me your id kalau ade. Tapi kalau malu x pe jer lah. Ak redha jer. (ayat islamic sikit)

fatihah said...

babe, kau pergi jelah klinik kesihatan seremban 2, i comleted everythin in 1 day! except for my urine drug test which i hav eto go to KK seremban. but that's all.. everything is done in KK S2 in one day...
you susah pergi klinik swasta buat apa? x-ray pun kena reject, bazir duit je~
tak pa na~ lain kali hang buat dekat KK kerajaan je ok?

TiM said...

fatihah:

okayy.. itu pengajaran jugak untuk aku. haha LOL...

TiM said...

dahlan:

Ym ada but YM is soooo last year. LOL. aku ada skype tapi xaktif sgt laa on9 kat sini.

asyik terkejar-kejar (padahal baru sem 1).

btw..
sorry eh, memang kau kena redha jer. (kalau xfhm statement ni sila rujuk komen kau di atas)

Dahlan said...

Ok then Ms. Tim the hotbabe. I'll be redha for now. Don't worry. We'll get to know each other soon as friends. Maybe kita bleh keluar ramai2 or something like that. I don't date personally. Lol. Ko hotbabe sangat. Huhu.

Smile always and cheer up as always dear Tim.

P.S - This is my skype id dylan_d13. Feel free to add.

TiM said...

dahlan:

oh yukkkssss. stop mentioning that h*tb***s word. geli doooooo..

nak keluar? later la eh? after i got married and have kids then i get my hubby to meet you too.

Dahlan said...

Haha. Gurau jer ok? Jgn marah eh, Tim?

Aik, lepas kahwin? Adoyai. Hampeh lah kau nih. Lol. Erm, bukan skrang arh. Biar everything goes smoothly with the U, then I'll ask you out. Mungkin sekali go out ramai2 with other female friends. Kalau nak tunngu ko dah kahwin, nnti hubby ko
sepak muka ak. :)

P.S - Lama x comment kat blog ak. Rindu pulak comment ko. Haha, pelik kan?

Smile always Tim.

TiM said...

dahlan:

kau ni asyik nak suruh aku komeng balik jeh... busy la. update blog pun seminggu sekali je, baca komen kat blog sendiri je. tak macam dulu, bukak semua blog's update.

urghhh.... bengkek betulla.

Iffah Syuqaira said...

tim, aku pun rindu gile nk belaja arab! syg sgt rasa bila benda tu hilang cmtu je... ^_^

TiM said...

iffah:

betyul rindu sangat-sangat. rasa macam nak je mohon ambil arabic untuk IB tapi macam over pulak. hehe..

tapi rindu sangat arabic. wuhuuu...