Saturday, December 10, 2011

WALIMAH IMPIANKU.

assalamualaikum :')

kaifa imanukum? insya Allah yazid wa la yankus
(bagaimana iman kamu? insya Allah bertambah dan tak berkurang)

sebenarnya cik Fatimah ni baru balik dari menziarah dan menghadiri majlis walimah. subhanallah.. indahnya majlis walimah mereka, sampai terasa nak jugak buat walimah yang sama!


suasana yang tak sama dengan majlis walimah yang lain, seronok sangat dapat menghadiri walimah yang macam ni, walaupun hanya menjamah buah-buahan sebab dah kenyang makan di walimah yang lain. ada beberapa kelainan yang ditampilkan..

1. MEREKA MENJAGA WANITA.  subhanallah! pertama kali menghadiri walimah yang mendirikan khemah yang terasing dan tertutup untuk wanita. dan di dalam khemah itu, hanya pelayan wanita sahaja yang ada, tak ada pelayan yang lelaki.. seronoknya. memandangkan tetamu wanita yang hadir.. ahamdulillah nampak sangat alim dan menjaga aurat. malah, ada sekumpulan remaja yang aku yakin lagi muda dari aku berpurdah. subhanallah.. sejuknya hati aku melihat mereka.


2. MEREKA MENJAGA PENDENGARAN TETAMU. masha Allah.. sejuk rasa hati.. tenang sahaja! mereka memutarkan nasyid dan zikrullah. tenanglah sikit hati tetamu.. sambil makan pun boleh dapat pahala sebab zikir dalam hati. emm.. jiran aku pun ada ambil seorang DJ ni yang memang bagus, malah semua majlis anaknya tak kiralah pertunangan atau walimah, dia akan upah DJ ni.. selang setiap nasyid, dibacakan hadith rasulullah, sunnah Rasulullah dan macam-macam tazkirah lagi.. best kan?

3. MEREKA MENJAGA KEBERKATAN PERKAHWINAN.  alhamdulillah, pengantinnya tak bersanding. mungkin kerana ini pernikahan antara orang yang alim, maka mereka mengetahui hukum persandingan. sesungguhnya bersanding itu hanyalah adat dan meniru pula budaya agama hindu. dibaling-baling makanan *tepung dan beras*. kan dah membazir namanya.. belum dikira lagi pengantin perempuan ditayangkan. nauzubillah.. keberkahan terjejas! jadi, first step untuk menjaga keberkatan pernikahan mestilah jauhkan perkara-perkara yang haram dalam majlis kita!


P/S: jangan berangan nak bina syurga dunia, sebab syurga akhirat lebih utama. mencari bahagia di dunia adalah mustahil, kerana bahagia itu hanya ada di syurga sana.. insya Allah, sama-sama kita rebut peluang yang ada dan kejar rahmat Allah..

6 comments:

Iffah Syuqaira said...

timah! lme x nmpk kau update..huhu.. btw, nice walimah..impress sgt rse..

TiM said...

:)

Dr Afifah said...

yup impressive! ta pernah jumpa lagi walimah macamni. :)

TiM said...

tulah pasal.. insha Allah, walimah kita sume macam ni.. jommm!!

Mohd Rafie Izwan said...

salam~

TiM said...

wsalam rafie..