Thursday, December 31, 2009

106-tentang haiwan itu: yu tidak berdosa!

salam.
nak show off beberapa pics yg didapati dari pelayaranku di internet.( sungguh,,aku pun tak paham)
menurut fakta (dari wikipedia) sharks atau ikan yu ada 440 species yg pernah hidup di atas muka bumi ini.
tapi sebenarnya... hanya 6 spesies sahaja yang membunuh.


menurut statistik, serangan jerung menyebabkan banyak nyawa manusia terkorban. digembar-gemburkan pula kecederaan mereka itu. contohnya:
 
 





ha..ngerikan? tapi nak dibandingkan kes-kes manusia kena serang dengan ikan yu ni, kita tengok pula ikan yu kene serang dengan manusia.











sudahlah dibunuh dengan kejam. dicampak semula ke dalam laut. bukannya dia boleh hidup semula. kasihan kan? ini baru sedikit. banyak lagi yang disorokkan manusia2 kejam ni. ikan jerung tu tak buat apa2 pun  manusia buru, kejar, cederakan dan dia mati perlahan-lahan.
setelah mengetahui fakta ini, anda berada di pihak yang mana?
haiwan itu?
manusia?

bila ditengok semula manusia ni cedera/mati akibat serangan tu berlaku di hotspot, iaitu tempat yang sdh terkenal dengan serangan. buat apa manusia itu ke sana? nak cari nahas? bila diserang, kecoh keluar paper. teruk betul. mereka yang serah diri. bukannya ikan jerung itu yang naik ke darat dan kejar mereka sebab lapar. berbeza dengan manusia yang terus turun ke laut dalam dengan senjata. mengenakan bangkai ikan yang berdarah untuk menarik perhatian haiwan tak berakal ini. lalu dipotong siripnya dan the rest of its body dicampak semula ke dalam air. tenggelam ke dasar.  sirip yang dah banyak dikumpul itu dipandang gembira denagn senyuman terleret di bibir. SENYUMAN KEPUASAN.

sirip yang dipotong itu dihidangkan pula dengan harga yang mahal. sebagai hidangan suka-suka. kononnya dapat elak penyakit. FYI, ikan jerung pun tidak imun pada penyakit. malahan, ia mudah mati bila diserang jerung lain dan kanser.

sedihkah? tak puas hatikah?
FaTiMaHZaHRa'ZuLQaRNaiN


2 comments:

pain said...

wey..yg korean cucuk kt ikan bnyk darah tu bkn ikan yu la doi..ko gune gamba yg aku buat oral tu er..hahhaa

TiM said...

kahkahkah.. kantoi plak. padanla bila aku tgk gambar nih macam familiar jek.