Monday, June 20, 2011

siapa kata ambik darah tu sakit?

assalamualaikum :')

memandangkan Mara nak jugak laporan kesihatan, bapak aku bawaklah aku pergi hospital tunku jaafar. first time aku pergi hospital ni atas urusan aku sendiri. sebelum ni pun adalah pergi dua tiga kali je sebab melawat orang sakit.

al-kisahnya,aku kena buat ujian darah. untuk mengesahkan aku punya level untuk Hepatitis B antigent, Hep B antibody, Hep C virus dan jugak HIV 1 & 2. aku punyalah takut tang-tang cucuk mencucuk ni. even sampai sekarang pun aku tak suka sakit sebab aku kan dah besar, doktor taknak bagi ubat yang air.. doktor mesti bagi ubat pil yang besar-besar tu. ishh.. tension tekak aku nak menelan benda-benda ni semua.




adalah telinga aku ni dengar kalau hospital kerajaan ni (swasta pun sama je kot) kalau doktor nak ambik darah ni sakit tau tak. dengan jarum yang besar daripada biasa dan jugak teknik yang salah, sakitnya tahap gabanlah.

tapi, sebab bapak aku ada contact kawan dia (pakcik jalil) punya kawan (pakcik mohidi) yang kerja kat makmal patologi kat HTJ ni, maka dapatlah aku masuk terus ke makmal. tak payah ambik nombor beratur. aku direct masuk pejabat dia, dia nak cucuk aku kat pejabat tu jugak.

aku dah cuak dah. dia kuarkan ape benda entah plastik kecik-kecik dari seluar dia (agaknya dia seludup la kot sebab nak masukkan nama aku secara haram untuk blood test..haha). dalam plastik tu ada macam velkro strap untuk lilit around upper arm, jarum dan jugak badan jarum tu (berbentuk silinder..).

aku dah mula tak keruan, ayah pandang aku sengih-sengih. (sebab aku pernah menangis doktor nak inject dulu..haha..zaman jahil) ayah dah mula gelak. ayah dengan selamba berkata kepada doktor perempuan kat sebelah dia " dia ni kata nak jadi doktor tapi takut jarum "

WAA.... aku hanya mampu tersengih padahal dalam hati berbara je, kenapa ayah nak bagitau pulak? segan laa aku. pakcik mohidi yang dok khusyuk sapu-sapu alkohol kat lengan aku. pastu adalah dua-tiga urat yang akan jelas kelihatan kan, dia katalah " haa.. ni semua yang biru-biru ni darahlah ni. haa.. pakcik nak ambik darah yang ni lah ye.." 


dalam hati aku " pakcik ni, saya bukan budak lima tahun pakcik.. " tapi baik je pakcik tu. dia cucuk tak sakit pun. okayy laa.. sakit sikit je. sebab tekniknya betul haha. bapak aku kata kalau doktor-doktor yang kurang berbudi bahasa tu dia main redah je. bapak aku laa yang jadi mangsa.

aku rileks je. nasib baik pengalaman pertama bukanlah pengalaman yang pahit. kalau tak mesti aku ni berdendam, habis semua patients aku nanti aku cucuk sampai tembus. haha... (gelak kejam).

PS I: makan tengahari lauk ikan keli masak sambal cili api. waaa.. menangis-nangis aku dengan ayah makan. maklumlah.. dah lama tak makan lauk ikan sungai (opah tak tahan. wa pulak hantu ikan sungai.)

PS II: ikan patin pun wa nak makan jugak. siapa ada masak ikan patin dengan tempoyak?

No comments: