Tuesday, June 21, 2011

umrah 1: mengajar aku erti kesabaran

assalamualaikum :')

malam ni, entah kenapa teringat hari-hariku dulu selama di tanah haram mengerjakan umrah bersama keluarga. selalunya bila ditanya orang tentang pengalaman umrah, nak saja aku cakap aku nak tinggal terus di sana. tenang iklimnya. suasana yang sangat mendamaikan jiwa. satu ketenangan yang aku tak pernah rasa lagi sejak aku balik ke malaysia.

selalin menunaikan ibadah umrah, kami sekeluarga banyak juga menyertai ziarah yang dianjurkan pihak Andalusia. jujurnya, aku nak ke sana, belum cukup ilmu di dada. persediaan mental pun entah.. macam percaya tak percaya. tapi bila dah menjejakkan kaki di lapangan terbang Jeddah tu, hati dah terbuka sedikit.

aku bukanlah orang yang bergolok-bergadai nak menunaikan umrah. susahnya mengumpul duit untuk membayar pakej keluarga seramai sembilan orang itupun entah bila dilalui ibu dan ayah. yang aku tahu, beberapa bulan atau minggu sebelum bertolak barulah dikhabarkan kepada aku. aku ni jenis main-main. dalam semua perkara pun aku tak serius. pemikiran tak sematang usia. haha.. itu yang adik aku cakap. malah aku rasa dia lebih sesuai menjadi kakak. dari segi ilmunya..amalannya..ibadahnya, aku sendiri segan dengan adikku yang seorang itu.

cerita umrah ni, dulu aku tak kupaskan dengan terperinci, entah.. kenapa. sekarang bila dah teringat baru nak bercerita. sekarang baru nak muqadimah. lepas ni insya-Allah, kalau panjang umur, aku ceritalah lagi.

PS I: muadz puasa hari ni. alhamdulillah..
PS II: dah lama tak minum soya. aku suka sangat air soya. boleh tak nak cari tauke soya jadi calon suami? haha.. canda aja donk!

2 comments:

muhammad iqbal hakimi bin tahir said...

huhu..teringin nak jejak kaki ke mekah..nak bawak emak ayah jgk..

dorg pun tgh kumpul duit..moge2 dapat pergi =)

TiM said...

insya-Allah akan dipermudahkan.