Thursday, April 21, 2011

fanaticism.

assalamualaikum :')

aku terpanggil untuk menulis post sebegini apabila seorang junior-ku dengan beraninya meluahkan pendapatnya (yang mana bagi aku tak salah, tu blog dia kot) tapi malangnya dia dihentam oleh peminat topik di blognya itu. (maaflah bahasa macam putar belit sikit).

fanaticism atau bahasa yang lebih mudah ke'fanatik'an (amboii, mudah kaa?) adalah sifat di mana individu atau sekelompok manusia secara extremenya meminati sesuatu. kadang-kadang kita meminati sesuatu dalam cara yang extreme tapi kita tak sedar (maklumlah, dah tahap extreme sangat).


gambar hiasan semata-mata. penulis tiada motif lain.


 agak malang bagi mereka yang meminati sesuatu secara extreme tapi tak sedar akan keadaan itu. apalagi bila isu yang diminatinya dihentam oleh orang lain, mulalah dia nak naik angin dan marah tak tentu pasal sedangkan isu tersebut sedikitpun takkan rugi, dia yang marah tak tentu pasal kenapa? aku bukannya tak ada benda yang aku minat (agak tak normallah jika begitu). tapi kalau sampai tahap extreme, aku tak ada pengalaman lagilah.

kadang-kadang, aku pelik dengan psikologi manusia ni, mula-mula minat sikit aje, lepas tu, hamboi gambar siap tepek kat dinding bilik, bawak gambar pergi tidur, mimpi artis tersebut bila tidur, makan pun nak makan makanan kegemaran artis tersebut, dan paling extreme bila tukar nama kat rangkaian sosial menjadi nama artis tersebut (sanggup korang tukar nama eh? tak bangga ke dengan nama yang diberi mak bapak korang?)

marah tak tentu pasal macam nilah. anak sapa lah ni?


bagi aku, siapa yang rasa dalam diri dia, ada sifat atau secebis ke'fanatik'an atau minat melampau ni, cubalah hakis, lebih-lebih lagi bila perkara yang korang minati itu tak mengembangkan IQ atau senang cerita, takde jadah pun korang suka dia. okay? aku tahu sangat susah untuk membuang sesuatu yang dah menjadi sebahagian dari diri kita, tapi apa salahnya mencuba sebaik mungkin? betul tak?

jadi, daripada korang jadi peminat fanatik lagu artis bukan-bukan tu, baik korang 'minat' dengan ayat-ayat Allah. daripada korang tampal gambar artis bukan-bukan tu, lebih baik korang 'tampal' ayat Allah dalam otak korang. aku sendiri masih mencuba. entah esok lusa, ayat aku makan tuan tapi kita mestilah cuba berubah sebab Allah dah berfirman, nasib sesuatu umat itu takkan berubah melainkan umat itu sediri mencuba untuk mengubah nasibnya (lebih kurang lah aihhh. maaflah kalau salah tafsir. tegur laa ye)


betul  tak?

9 comments:

Munirah said...

aku mcm suka gambar last tu..hahaha..setuju.

TiM said...

memang betul pun. ntah hapehape budak zaman sekarang. asyik nak cari pasal je nak gaduh.

Anonymous said...

BIEBER AWESOME

TiM said...

anon: agreed.

Anonymous said...

tau pun. so tak payah nak kutuk dia, cari pasal dgn belibers macam korng suci sgt dari dosa okaaaay

TiM said...

macam aku dah cakap, kalau dah terlalu suka, baik buruk pun kita butakan aje.

:)

Anonymous said...

Wohooo suci siot muslim mcm korng !

TiM said...

aku doakan kau suci jugak satu hari nanti.

:)

Anonymous said...

nice post. thanks.