Monday, April 25, 2011

Medical School :')

assalamualaikum reader(s) :')

setelah genap empat hari rutin yang sama aku ulangi, aku memutuskan untuk berkongsi saja apa yang telah aku kaji. (wahh, mulia gitu..). jadi, dalam entry ini, aku akan senaraikan universiti yang menawarkan perubatan di United Kingdom (sebab saya nak pergi sana. kbai)

(hasil carian enjin google dan sumber: wikipedia)

Di UK terdapat 32 universiti yang menawarkan bidang perubatan. 24 di England, 5 di Scotland, 2 di Wales dan 1 di Northern Ireland. untuk lebih info tentang advantages dan disadvantages universiti-universiti yang ditawarkan, sila tekan sini. (baco sendiri, den maleh nak translate semuo)



jadi cik timah budiman ni, akan menunjukkan senarai Universiti yg agak famous gitu. haha.

1. University of London




2. Oxford University


3. University of Aberdeen school of Medicine



4. University of St. Andrews




5.University of Cambridge



6. St. George's University of London



7.Newcastle University of Medical School.






8. Sheffield Medical School.




9. Leeds School of Medicine





10. University of Birmingham Medical School.





haa, sepuluh je cukuplah kan? kalau tak cukup jugak, boleh tekan sini . tengok semua list puas-puas. jadi, dalam banyak-banyak universiti yang cik timah listkan ni, yang mana idaman kalbu qalbu . (eisyhh, kalbu anjing, qalbu baru hati.) 

cik timah pilih

*drumroll*

UNIVERSITY OF ABERDEEN SCHOOL OF MEDICINE.

excited den haa.


mesti anda-anda semua nak tahu kenapa pilih universiti yang ini dan kenapa nama dia macam familiar je(or not to certain people). sebab pertama, terletak di UK, yang mana british accent, wohoo, lebih mudah difahami daripada Irish (di ireland). walaupun bahasa di universiti ini lebih menjurus ke arah "scottish english", tapi perbezaan secara phonically (bunyi) tak jauh beza. kalau dalam satu dua bulan pertama memang tak paham la, dah masuk tiga bulan, amek kau, berhabuk speaking scotiish english. (gurau jek, jgn marah)

sebab kedua, universiti ini juga merupakan universiti senior saya, kak Addin Shah yang dah berjaya jadi doktor. dah beranak pinak dah dia. okayy, siapa yang tak baca novel aA+bB ataupun [tunas] memang blurr serius percaya kak addin senior timah. okaylah, sebab kamu muka innocent nak tau sangat, kak addin shah ni watak novel je okay. tapi saya adore dia sangat-sangat (wakaka, jangan layan cik timah senget)

itu jelah. lepas ni, mungkin akan dimasukkan soalan-soalan yang ditanya MARA masa interview. (dan mungkin contoh jawapan yang best dan yang hampeh. kthxbai)


P/S 1: baru tahu ibu dengan ayah dulu bawah biasiswa JPA masa study kat UK.

P/S 2: thanks ayah bagi soalan dan jawapan bocor untuk interview. haha. aku nak hafal jawapan minda professional jap. jawapan memang mantopp ayah aku bagi. (peace..peace)

P/S 3:  okay, kalau nak tau, ayah study kat Leeds University, ibu pulak University of Sheffield. kalau nak tau, scroll ke atas balik. tulah dia.


3 comments:

Mizah said...

Timah,ayah awk dr ke?mak awk?

TiM said...

dua dua pun bukan.

ayah kat leeds ambil engineering, sbb masa zzaman ayah dulu, ayah tak dapat buat medic (walaupun minat). ayah dpt offer JPA untuk engineering je.

ibu kat sheffields ambil accounting ke apa tah. bila balik Msia, masuk maktab and jadi cikgu! hehe.

Unknown said...

saya ada interview mara esok. boleh share x cth2 soalan n jwpn yg bakal mara tnya? tq ^_______^