Tuesday, May 24, 2011

time and punctuality

assalamualaikum :')

hari ini, aku nak cakap pasal tepati masa. aku tahulah ramai nak kata:

"wehh..bosanlah. itu basic knowledge"
"alah. asik-asik 'masa itu emas'kan? get over it lah. itu isu lama.."
"eleh.. nak poyo kau punctual lah kan?"

dah! enough is enough (ceh, kau apsal emo weh?) bukan... aku bukan emo. aku cuma nak kata, kenapa kita ni (kita which by now, referring to certain people which i'll explain later) asyik tak tepati masa? kita selalu ambil mudah dan fikirkan masa adalah benda remeh. well, here is the thing, IT IS NOT!

my first attempt melukis gambar sendiri, instead of googling it.  




siapa nak kata kat aku masa tak penting? aku rasa semua orang tak suka bila hak dia diperkotak-katikkan orang lain. (again, jangan tanya aku kotak-katik tu apa..) korang suka tak bila ada date (by means, janji okayy) dengan someone, and then beliau 'terrrrrr'lambat sejam dua and then dia kata 'jalan jemm.. sorry weh, bukan salah I, jalan tu yang salah"

CHOIII.. aku rasa kadang-kadang memanglah penting nak husnozon ni (bersangka baik) tapi cubalah kita jangan jadikan habit bila tinggal lagi sepuluh minit, barulah terhegeh-hegeh nak capai towel, nak mandi, pastu kalau yang perempuan 'moden' nak mekap tepek sana, concealer (betul ke eja?) sana sini nak cover jerawat. ciss.. aku tak suka kalau orang macam ni.

apalah salahnya  lagi satu jam nak berjumpa tu kita dah ready mandi, gosok baju, mekap (kalau kau naklah. aku tak suka youuuu..) pastu bila dah siap awal, kan lebih seronok kalau kita terus gerak ke tempat yang dah janji tu? apalah salahnya jadi yang awal kan?

for me, orang yang tak punctual ni, dia tak ada respect untuk orang lain. bila kita lambat tu, kita hutang dia. hutang tau tak hutang? kalau hutang duit boleh bayar, ni kalau hutang masa kau boleh undur masa guna 'pintu ke mana sahaja' doraemon ke?

kita sendiri asyik nak merajuk, menyampah, kutuk orang bila orang tak punctual, lambat datang, menyusahkan kita, tapi kadang-kadang kita tak sedar yang kita pun pernah buat begitu kan?

orang yang berjaya tidak akan memandang remeh walau sekecil-kecil perkara

PS I: aku teringat zaman sekolah, bila waktu physics chemistry or biology, aku berebut nak jadi orang first sampai lab, sebab nak meja paling depan. sebab kalau duduk meja belakang mesti mengantuk, tak fukos and tidur. betul tak?

PS II: post ni sebab nak ingatkan diri aku jugak.. kadang-kadang aku sendiri lambat. hehe. (especially tuisyen arab) sebab semua pun datang lambat, aku datang awal, menung je sesorang. tak best tau!!

4 comments:

THE GREEN said...

Assalamualaikum...

pndpt saya, sikap mentaliti rakyat kita sndri dlm aspek pngurusan masa. kalo kat tmpt2 lain mcm KL, tpaksa la ikut time tu utk elakkan kelewatan dlm apa2 urusan. kat negara lain, punctuality tu satu kemestian.

happy blogging :-)


regards,
BLADE EDGE

TiM said...

blade egde:

yes.. so true! itu kalau urusan kerja, memang tak dinafikanlah semua orang punctual. tapi kalau urusan lain, dengan member ke apa ke, memang burn jelah ..

happy blogging too =)

MyIlham.com said...

salam tuan blog,

bagus nasihat pasal masa ni, wpn baca macam agak syadid. biasalah orang muda kan. pada saya, orang yg benar2 boleh jaga masa adalah orang yang tarbiah sikap dia supaya jd bdisiplin.

kalau sy, bab2 lewat masa biasanya paling hot time meeting. dulu2 lah waktu di kampus. :)

TiM said...

fiq ahmad:

betul! saya pun tak suka bila ada liqa' yang awal pula yang 'didenda' sebab kena menunggu yang lambat.