Tuesday, May 17, 2011

masa depan.

assalamualaikum :')


ini post tentang perasaan sahaja. 
jangan baca.. please! 






ishh.. lepas satu-satu hal menyemakkan kepala aku. tension, stress dan sewaktu dengannya kira adalah perkataan paling bagus untuk describe perasaan aku sekarang.

dulu, bila orang tanya pasal MARA, aku ingat aku dah cukup kuat dan tekad. aku cakap "laa, aku dapat ke tak dapat ke aku tetap takkan pergi.." dan sebenarnya aku memang maksudkan hal itu. sebab aku yakin aku takkan dapat. mungkin sebab beribu-riban lagi orang yang lebih excel berbanding aku.

bila aku tengok phone pagi tadi, ada mesej aku tak bukak lagi dari fitrah. "tim, kau dapat tak?" itu soalan dia. aku baru teringat pasal MARA tu semua sebab soalan dia.

belum sarapan hapa lagi, terus bukak laman web rasmi mara. taip nombor IC and pop! keluarlah apa yang aku post sebelum ini. "international baccalaureate dan Kolej Mara Banting" stuffs..

aku terus rasa down. sebab aku dah cakap sebelum ni aku memang masuk USIM. even ayah cuti semalam sebab nak buat akaun bank, bayar yuran tamhidi (asasi), stamp post macam-macam dokumen, medical check up bagai, even beli barang-barang untuk tinggal kat hostel. baju untuk minggu orientasi pun dah tempah..

tiba-tiba pagi ni, hati aku dengan mudahnya terbelah jadi dua. aku tak suka bila aku dalam dilemma, persimpangan yang macam ni. bersimpul organ dalaman aku nak fikir mana satu aku patut pergi.

aku sedih, tension, stress. dulu ibu macam tak bagi langsung. sekarang ibu macam bagi tak bagi pulak. aku tak sukalah.. things become even more stressing bila aku tanya ayah apa pendapat beliau (?). dia kata:

"it's your future. your life. you decide what you want to do. okay? (sambil menghabiskan lunch dia depan aku, ayah nak gerak pergi KL, tiga hari tak balik) dah! now its up to you. jangan fikir pasal ayah.. jangan fikir pasal ibu.. fikir apa yang kau nak. ayah tak nak nanti in the future kalau jadi apa-apa, kau nak letakkan blame kat orang lain. ini keputusan kau (ayah pergi basuh tangan) fikir baik-baik. YOU HAVE ONE WEEK TO THINK AND PLAN ABOUT YOUR SIX YEARS AHEAD. dah umur 18 dah. its time for you to think about your life"

okay, lagilah aku tension.. sekarang semuanya betul-betul terserah kepada aku. sebelum ni aku ikut je cakap ibu ayah. baju raya kaler biru ke merah ke, coklat ke, semua aku ikut (takde point..) sekarang, bila ayah kata aku kena fikir sendiri baik buruk, enam tahun baii..(maybe lebih lagi) hidup aku akan datang terserah kepada aku. 

what if I messed up?
what if things went the wrong way?

Ya Allah, bantulah aku. only you know whats best for me. 

masa depan sangat menakutkan, bila kita sedar, dan betul-betul-betul sedar kitalah yang bertanggungjawab akan hidup kita sendiri. seriously.. seminggu untuk rancang the next six years. 

dah! enough said. my one week starts now. the day my friends ada yang check-in masuk U weekend ni, that day is the end untuk aku fikir. and up to that day, I will tossed and turned, can't sleep, stressed out, and maybe grow a pimple sebab stress sangat (?)

dah! grow up, timah. think big this time. think deep too. 

okay.. will do.
no more  [^ ^]V
just =__="
okay,bye..

13 comments:

Munirah said...

sorang syg cik timah.:
pilihan adalah sesuatu yg buat aku hilang akal.mmg. sekarang semua decide depend kat kita je timah.depends on you..pilih lah yg terbaik.istikharah jgn lupa..:)

Iffah Syuqaira said...

ok, sebagai menjawab persoalan kau, aku komen kat sini.

aku rasa kalau aku jadi kau, aku akan ambil mara ni. aku rasa deep in your heart, kau rasa camtu gak senanyer. tp mungkin masalah2 persekitaran membuatkan fikiran kau terganggu n kau rasa kau harus x teruskn cita2 kau ni. aku tahu kau mmg dh lama berangan nk pegi ireland ni, siap gaduh2 lagi ngan fitrah, kak pah sume. aku mmg dh agak kau akn dpt, sbb kau perform well masa interview. tp nk tolak pun xde masalah senanyer. cuma, personally la bagi aku, kau x layak ke usim. at least um tu ok la. sbb, well aku xnk burukkan usim, tp rasanya kau pun dpt tangkap what i mean. em, about the student level. lg satu, fitrah aku x pasti dpt ke x, kakpah pulak cam x dpt ireland ni (maybe sbb dorg nyer interview x sebaik kau ni). so, mungkin shams perlukn someone utk dibanggakn sbb dia pergi ireland. aku rasa kau the only from batch kita.

ok, aku rasa aku berat sebelah. tp, ngan sume org pun aku ckp camni, aku xnk korang menyesal satu hari nnti. in case cam ni er, kau mmg nk gi luar negara, cita2 dr kecik, pastu kau dh dpt offer dh pun, tp kau tolak atas alasan yg hanya kau boleh explain. then kwn2 kau, even yg x se'perform' cam kau masa spm pun dpt fly, cth: pain. lepas 6 thn (luar negara standard 6 thn), sume dh balik, dh keje, then terjumpa kat mne2. kau rasa kau xkn x rasa terkilan lgsg ke? kau rasa kau boleh tenang je ke, x jeles lgsg? if aku la, konfem aku jeles. ye la, dulu kau dh belaja gila2 time spm, peluang dh dpt, sekali tengok2 org yg belaja nk x nk time spm tu lak yg lebih dr kau (pasal itu rezeki dia ke apa, tu bkn isunya skrng).

baru sedar, dh pjg gila tulis. xpe la, demi kwn aku. aku syg kau, kau a brilliant student. yg cth aku bagi kat atas tu dh terjadi, kt relative aku sndiri. dia nk pergi mesir, stam mmg superb, sekali parent halang, last2 masuk uia tp mengalami depression selama hmpir setahun. dia extend thn and graduate lmbt skit dr adik dia yg setahun lg muda. now guru jqaf. ok bkn nk burukkan dia ke apa, tp sbg pengajaran. kita sume ada cita2, and bila ada peluang, mesti la kita nk capai kn?

so, last, aku hanya bagi pandangan. mmg aku rasa berat sebelah. tp tu pandangan peribadi aku. so, pilihan di tgn kau. buat la istikharah. pilih yg terbaik agar kau x menyesal kemudian hari. cuba slow talk dgn parent kau, bagi hujah yg positif. cuba dulu, jgn terus mengalah. aku tahu kau kuat, so, never give up k?

mak aih, pjg gile aku tulis! hahaha :D

AbdullahUmar said...

Ambil.terima.buaterbaik.ALLAHada.ambil.

Ummu Abiha said...

assalamualaikum.. susah nk buat pilihan bila tbe2 parents bg kita wat plihan spnuhnya kan? buat istikharah.. minta pertolongan Allah.. dlm or luar ngra,, still sme.. ad kburukan n kebaikan msg2.. mne2 pon dik fatimah prgi,, jz know that " Allah bg apa yang kita perlu bkn apa yg kita mahu! " bila kita yakin dgn stiap lngkah hdp yg kita pilih krana Allah, insyaAllah,,ap2 pon yg terjdi kmudiannya kita akn redha.. kita blaja not jz 4 dpt keje best bila kita dh abis study, tpi kita nk ilmu yg kita dpt tu seiring dg agama yg kita peroleh.. biar ilmu yg kita dh kutip tu t,, kita dpt kaitkan dgn Islam, bru kita dpt bgnkan Islam n on the same time kita manfaatkan ilmu.. akak tahu mcmmana ssh nya nk buat plihan bila ap yg kita nk dtg dpn mata, tpi sometimes kita kne btul2 pk ap stu yg akn bntu kita both.. dunia dan akhirat.. jz prcye dgn pilihan Allah sbb mungkin bnde yg kita plih nnti nmpk biasa dimata org,, tpi akn bg prubhn bsr in our life. wallahua'lam .. =)

TiM said...

munirah:

insya Allah. thanks mun. =)

TiM said...

iffah:

serious panjang gila kau tulis. haha. thanks iffah.

anyway, aku pun ada rasa macam tu. its juts that aku takut bazir masa. prep years 2 tahun, kalau result exam gempak, boleh fly, kalua tak, 2 tahun burn, and the only option ialah UIA. tapi aku tahu i'll try my best.

thanks iffah, pendapat yang sangat baik. aku cuba fikir dulu. aku nak betul2 tetapkan dalam hati apa yang aku nak. aku takut tersalah pilih jalan. itu je yang aku takut. KMB kira sama macam schooldays bak kata senior2 kat sana, cuma kerja nya banyak dan aktiviti berlambak.

tapi mana pulak tempat yang tak ada kerja kan? aku mungkin prefer nak usim sebab ada kakak aku, and thats it. sebab aku takut ada apa2 came up.

aku pun tak nak apa yang aku pilih buat aku menyesal. insya-Allah aku pilih yang terbaik.

TiM said...

abdullah umar:

thanks umar. =)

TiM said...

ummu abiha:

thanks akak.

"life is about giving"
dan saya nak kalau bolehlah, bagi masyarakat islam yang terbaik dari diri saya. harap sangat dapat perform well, jadi great doc and inspire orang lain.

insya-Allah, tak lupa istikharah tu. =)

Ummu Abiha said...

Dr Fatimah Zahra ( Dr Muslimah pertama yg guna ubt ubatan yg 100 pratus halal n rujuk Al Quran untuk merawat pesakit =) ) amiin.. mna2 pon,, yakin ngn pilihan adik k.. =) salam ukhwah

TiM said...

thanks akak..


terharu pulak..
:')

Ummu Abiha said...

=)

Iffah Syuqaira said...

haha.. again, you're welcome dear~ syok sgt menaip smpai lupa had maksima dh terlepas

prep 2 thn tu bkn masalah besar senanyer. aku pun 2 thn gak. tp, xknlah kita nk sesedap hati je bazirkn, bila dh berhempas pulas usaha nk dptkannya kn, tul x?

takpe, aku faham tu. dilema yang dilalui hampir kebykan top student bila dorng dpt more than one offer (tp, aku x termasuk..hihi). one thing, jgn takut. aku pegang satu je, kalau kau yakin kau boleh, maknanya kau boleh dan akan dpt. kalau kau takut2, rasa cam x confident sume, mmg CONFIRM xkn dpt.

so, buatlah pilihan yang terbaik! utk kebaikan kau jugak~~

TiM said...

iffah:

thanks. insya-Allah aku akan buat yang terbaik..